Kreativitás Önfejlesztés Tudatos élet

Tippek reggeli rutin kialakításához

Manapság egyre több olyan cikket találni a világhálón, amelyek azt hangsúlyozzák, hogy a siker egyik alapköve a fix, lehetőleg minimum 6-7 pontból álló reggeli rutin. Nem ritkák az ilyen (és hasonló) címek: “Csináld ezt a reggeli rutint, hogy sikeres légy” vagy “Hogyan változtathatod meg életed egy nyerő reggeli szokássorozat felvételével?” (ez utóbbit magyar oldalon találtam).

Valóban így lenne?

Nem egészen.

Bár ezek a cikkek egyértelműen kattintásvadászok és el vannak túlozva, én mégis úgy gondolom, hogy egy reggeli rutin kialakítása nagy plusz lehet. Nem azért, mert segít meggazdagodni (ez már eleve elég “wtf” reakciót vált ki belőlem) és nem is azért, mert ettől leszel a következő Bill Gates, vagy mert ez változtatná meg gyökeresen az életed.

Ezeket a dolgokat nem a reggeli rutinodtól kell várnod.

Viszont segít abban, hogy a napunk jobban induljon, hogy legyen annak egy bizonyos szerkezete, és hogy bármilyen hektikus, rohanós nap elébe is nézünk, legyen abban egy biztos pont, amikor csak magunkra figyelünk: egy-két reggeli óra, vagy csupán 15-20 perc (ami elsőre sokkal vállalhatóbb :))

A másik elriasztó dolog ezekben a cikkekben az, hogy többségük azt javasolja, hogy legalább 5-6 különböző  dolgot csinálj a reggeli rutinod részeként, ami szerintem nem túlságosan realisztikus, ugyanis mire végeznél velük, minimum dél lenne.. (amennyiben nem olyan apró dolgokról van szó, hogy igyál vizet & vesd meg az ágyad, de többnyire nem). Még ha bele is sűríthető az összes tevékenység abba a néhány zavartalan reggeli órába, akkor is nagy nyomást helyezhet ránk az, hogy mindet belepasszírozzuk és semmi se maradjon ki és még el is végezzük azt, mielőtt munkába/suliba indulnánk, vagy mielőtt nekilátnánk aznapi tevékenységeinknek.

A reggeli rutinnak az a lényege, hogy segítsen téged, hogy jól kezdd a napod, illetve hogy pozitívan és energikusan vágj neki — nem az, hogy már eleve stresszelve kelj fel a magas elvárások miatt és hogy a rutin végzése közben is azon stresszelj, hogy vajon belefér-e minden. Ez utóbbi ugyanis többet árt, mint használ.

Alakítsd a rutinod ahhoz, hogy mennyi időd van reggel. Ahhoz, hogy mikor kelsz. Ahhoz, hogy mitől érzed magad jobban, hogy mi segít tisztábban látni az előtted álló feladatokat, illetve a nagyobb képet, ami az életed. Az aranyszabály itt is érvényes: kezdj kicsiben, először csak egy-két szokást beiktatva — ha végül ennyinél meg is állapodsz, az is teljesen rendben van. Nekem is gyakorlatilag csak 2 fontos dologból áll a reggeli rutinom, a többi viszonylag elég általános, magától értetődő dolognak számít (pl. megvetni az ágyam, vizet inni mindjárt ébredés után, tápláló reggelit készíteni és zöld teát (nehezebb napokon kávét) inni, elkészülni).

Az én konklúzióm: a reggeli rutin bevezetése és alkalmazása nem változtatta meg az életem, de jelentős alapköve lett a napjaimnak. Sokkal jobban indul így a napom és sokkal jobban érzem magam, arról nem is beszélve, hogy azt az érzést adja, hogy valamit már el is végeztem, el is értem aznap (egy pipa a napi teendők kockatengerének élén), bár még szinte el sem kezdődött a nap.

photo-1489533119213-66a5cd877091

A bejegyzés következő részében azokat a tanulságokat osztom meg veletek, amelyek segítettek nekem kialakítani egy működő reggeli rutint & tippeket arra, hogy hogyan tartsunk ki mellette hosszútávon:

1. Korán (vagy legalábbis hamarabb) kelni: azzal, hogy hamarabb kelsz, nyersz egy kis extra csendes időt, amelyet kihasználhatsz arra, hogy lassan, nyugodtan és tudatosan kezdd a napot — a saját reggeli rutinoddal. Ahhoz pedig, hogy a reggelt energikusan kezdjük, kulcsfontosságú az elegendő alvás. 7-8 óra alvás az, amire szüksége van a testünknek és az elménknek. Én most kezdtem el használni egy applikációt, amely azután, hogy beírod, mikor fekszel le, az alvásciklusok alapján (amiből kb. 4-5 van egy éjszaka) kiszámolja, hogy mikor lenne ideális felkelned reggel, hogy az egyik alvásciklus végén kelj.

#egykistudomány: ezek az alvásciklusok kb. 90 percig tartanak és sokszor ez lehet az oka a reggeli fáradtságnak — ha egy ilyen alvásciklus közepén kelünk fel, kimerültnek és kábának érezzük magunkat, attól függetlenül, hogy eleget aludtunk-e. Az applikáció (sleepyti.me) fordítva is működik, azaz hogy a kelési időd alapján számítja ki, mikor ajánlott lefeküdnöd.

2. Kicsiben kezdeni & nem túlvállalni magam: a kicsiben kezdés nem csak arra érvényes, hogy hány lépésből áll a reggeli rutinod, hanem az időre is, amit arra szánsz. Elég például az elején 5 perc meditálás is, vagy 10 perc naplózás (tevékenység neve szabadon helyettesíthető :)). Minden alkalommal csak egy lépésnyit mozdulj ki a komfort zónádból, azaz minden alkalommal csak egy apró újítást vezess be a reggeleidbe.

3. Azt csinálni, amitől valóban jól érzem magam, nem azt, amit egy (vagy több) cikk, esetleg influencer szerint csinálnom kéne: nálam egy ilyen pont a reggeli edzés. Egy időben próbálkoztam ezzel, de nekem egyszerűen nem ez a megfelelő idő rá. Pláne nem súlyzós edzésre, mert olyankor sokkal kevesebb energiám van hozzá. Erre nekem a legjobb időpont a délután vagy az este. Reggel egyedül kardiót vállalok be, de őszintén, azt sem szívesen. Nekem a reggel inkább a reflektálás, befelé nézés jegyében telik, ugyanis ez vált be. És bár elméletben jól hangzik, hogy a reggeli rutinom részeként olvassak is, meditáljak is, naplózzak is, edzek is, és ne hagyjam ki a hálaadás, illetve vizualizálás gyakorlatát, gyakorlatban ez több, mint ami nekem belefér — bár a nagy része ezeknek a dolgoknak fontos nekem. De mindennek megvan a maga ideje: reggel meditálás és naplózás, napközben vagy este edzés (nem minden nap), este olvasás (többnyire alvás előtt), a hálaadást pedig olykor belevonom a naplózásba. Ezért nem győzöm hangsúlyozni, hogy alakítsd a rutinod a saját szükségleteidhez és ritmusodhoz. Ne legyen kínzás, hanem sokkal inkább örömforrás.

pexels-photo-325520

4. Kövesd nyomon magad: az igazi kihívás az, hogy fenntartsuk ezt a szokást hosszútávon. Én egy szimpla füzetben követem nyomon a szokásaimat, illetve azokat a dolgokat, amikkel rendszeres jelleggel akarok foglalkozni (függőlegesen fel írtam ezeket a tevékenységeket, utánuk pedig csíkokat húztam, amivel kis kockákat kaptam és minden nap végén besatírozom azokat, amiket elvégeztem — ez a módszer nekem azért is jó, mert arra sarkall, hogy ne szakítsam meg a már kialakult “láncokat”). Ha nem vagy ilyen füzetes/bullet journalos/mindent manuálisan író típus, akkor a következő applikációkat ajánlom: HabitBull, Coach.meToday, Habitica.

5. Az esti rutin fontossága: a jó reggeli rutin már előző este kezdődik. Azért, hogy simán és könnyebben induljon a reggel ugyanis már az azt megelőző este is tehetünk: készítsd ki a ruhád a következő napra, döntsd el mit reggelizel (esetleg készítsd ki a hozzávalókat) — egyszóval limitáld a döntéseket, hogy időt és energiát spórolj reggel. Írd össze a terveid a következő napra, hogy már úgy kelj fel, hogy tudod mit és milyen sorrendben kell csinálnod (megintcsak: döntés-limitálás). Készítsd ki a vizet az asztalodra/ágyad mellé, ha pedig edzeni mész, akkor készíts el mindent, amit magaddal viszel. Ezekkel az apró lépésekkel jelentős gondolkodási időt spórolhatsz — pláne reggel, amikor sokszor még be is vagyunk lassulva…

NE CSINÁLD: amit mindenképp hagyj ki a reggeli rutinodból, az a telefonod csekkolása (semmi e-mail, semmi Instagram és a többi) — ezek csak elvonják a figyelmed. Ha ez nehezen megy, ebben a bejegyzésemben arról a 8 stratégiáról írtam, amik nekem segítettek limitálni a közösségi médián elpazarolt töltött időt.

És ami a legfontosabb: ne vedd más (mondjuk egy példaképed) reggeli rutinját biztos receptként, hanem kísérletezz, amíg meg nem találod azokat a tevékenységeket, amik leginkább illenek a Te rutinodba — a Te személyiségedhez és preferenciáidhoz szabva.

photo-1434030216411-0b793f4b4173

Az én (ideális)* reggeli rutinom a következő:

  • 6:15 – 7:30 között felkelni (szeretnék hamarabb is, de legyünk őszinték :D)
  • az első ébresztő után zenét kapcsolni (csak ha egyedül vagyok; segít felébredni)
  • vizet inni (kikészítve az asztalomon)
  • reggeli (a 3 favorit: zabkása, tojás, görög jogurt magokkal és gyümölccsel) és zöld tea (ha nagyon álmosan kelek, akkor kávé); közben podcastet hallgatok, ha egyedül vagyok
  • fogmosás
  • megcsinálom az ágyam
  • 10-15 perc meditálás (ha egyedül vagyok)
  • pár oldal naplózás/freewriting
  • elkészülök (haj, make-up)

Ez nem túl időigényes, a naplózást & meditálást leszámítva mind elég alapvető dolog. 🙂 #akevesebbtöbb A meditálás és naplózás időtartama alakítható ahhoz, hogy kell-e épp mennem valahová. Ha korán megyek valahová, a lényeg, hogy a reggeli-zöld tea/kávé kombó meglegyen.

* Fontos kihangsúlyoznom, hogy ez az ideális reggeli rutinom, tehát nem minden reggelem így néz ki. Mindig közbe jöhet valami, illetve a kollégiumban nem mindig vagyok egyedül reggelente, így olyankor nem meditálok reggel, csak később a nap folyamán (ha erre egyáltalán sor kerül), amikor egyedül vagyok. De amikor csak tehetem, így indítom a napom, mert engem ez tölt fel. 🙂

Edited-Photo-Pictonize
Egyik kedvenc reggelim ♡

És nektek hogy néz ki a reggeli rutinotok? Mi vált be, mi nem? Osszátok meg kommentben, beszélgessünk róla! 🙂

 

You may also like...

0 Comments

  1. Tetszett ez a bejegyzés! Az én reggeleim a kóma jegyében telnek… 🙂 Sokáig erőltettem magam reggeli rutinokkal, korán kelésekkel, de rájöttem, hogy mivel én éjszakai bagoly vagyok, ez soha nem fog menni. Én az esti, éjjeli órákban vagyok a legkreatívabb, edzeni is este járok, este, éjjel dolgozok a legjobban, és ha 1-kor fekszek le, akkor az életben nem fogok 6-kor kelni és emberi formát ölteni. 🙂 Szóval elengedtem a dolgot, elfogadtam, hogy én ilyen vagyok és azóta jobban érzem magam. 🙂

    1. Én meg kissé paradox vagyok ebben a dologban, mert alapvetően a reggeli/délelőtti órákban vagyok a legproduktívabb, olyankor megy a legjobban a tanulás is, viszont kreativitás szempontjából sokszor este/éjjel jönnek a legjobb ötletek 😀 Szeretek korán kelni, viszont nem szeretek korán lefeküdni, de muszáj volt egyfajta rendszert kialakítanom, hogy a fura beállítottságom ne menjen az alvás kárára.. Így nekem a koránkelés az, ami jobban megfelel, általában igyekszem 11 körül lefeküdni, ha nincs semmi esti program. De ez nem egy kőbe vésett szabály nálam, ha késő este jön rám az írhatnék, akkor én is éjszakai bagoly üzemmódba kapcsolok 😀 ..és örülök, hogy tetszett!! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.