Kreativitás Önfejlesztés Produktivitás Tudatos élet

Légy az időd ura: 8 tipp, hogy ne vesztegess több időt a közösségi médián

Az egyik újévi fogadalmam az volt, hogy ne töltsek annyi időt a közösségi média platformokon és hogy az ott töltött idő sokkal hasznosabb és tudatosabb legyen. Erre van egy saját szabályom, ami így hangzik: először alkoss, és csak azután fogyassz tartalmat. Ez azt jelenti, hogy addig nem engedélyezem magamnak, hogy passzívan tartalmat fogyasszak, míg aznap nem gyártottam magam is kontentet. Nem mondom, hogy a közösségi média platformok végiggörgetése mindig passzív, ugyanis elő szokott fordulni, hogy találok valami hasznosat, de az esetek többségében az.

Nem nézek TV-t, többnyire sorozatokat sem, nem játszom videójátékokat, sem más okostelefonos játékot — mégis, nekem is van egy “gyengeségem”, ami prokrasztinációhoz vezet, az pedig a kedvenc közösségi média platformjaim csekkolása (elsősorban Instagram, Pinterest, de a Facebook is ilyen). Ki ne ismerné, milyen az, amikor felnézel Instára csak pár percre, majd hirtelen azt veszed észre, hogy eltelt 15-20 perc és nem érted, hogyan. Engem ez egy ideje nagyon zavar és próbálok kialakítani egy olyan rendszert, amivel korlátozni tudom ezt a fajta időpocsékolást, hogy jobban ura legyek a saját időmnek, ugyanis ahogy Arianna Huffington mondta egy interjúban:

A technológia segít vezetni az életünket, de fontos belátnunk, hogy nem szabad megadni neki a hatalmat, hogy irányítsa életünket.

Másfél éve jegyeztem fel ezt a mondatot, de azóta is sokszor eszembe jut. A technológián belül a közösségi médiának is megvan a pozitív oldala, amit okosan ki lehet használni, ha élünk vele (pl. ide a blogra a legtöbben Facebook-ról jöttök). Emelett számos negatív oldala is van — mint minden érmének, ennek is két oldala van. Ezek közül sok vitathatatlanul veszélyesebb, mint az időpocsékolás, de ebben a bejegyzésben erre a problémára próbálok megoldást nyújtani.

pexels-photo-389734

Azon kívül, hogy nem akarok feleslegesen időt vesztegetni ezeken a platformokon, van még egy nyomós okom az alábbi szabályok alkalmazására: megfigyeltem, hogy sokkal nehezebben megy a koncentrálás azután, hogy megszakítottam egy tevékenységet pár perc böngészésért, és ez kihatással van a napom egész hátralevő részére. Tudományosan bizonyított, hogy az okostelefonok (túlzott) használata jelentősen csökkenti a figyelem-képességünk időtartamát és ezt száz százalékosan alá tudom támasztani. Ahogy a fentebb említett interjúban mondta Arianna, a részleges figyelem korában élünk, a kreativitás viszont nem a multitaskingról szól, hanem a unitasking-ról, azaz arról, hogy egyszerre csak egy dologra koncentráljunk. Nem alkothatunk és válaszolhatunk üzenetekre egyszerre, ugyanis ez kifejezetten negatív hatással van kreativitásunkra. Az összpontosítási képességünk olyan, mint egy izom, amit edzeni kell, az alábbi módszerek pedig, amelyek segíthetnek limitálni a közösségi  médián elpazarolt időt, ebben is segíthetnek:

1. Ne ez legyen az első dolog, miután felkelsz: alkoss egy rád szabott szabályt, hogy egy bizonyos óráig vagy dolog elvégzéséig nem használhatod a közösségi médiát. Nálam ez a reggeli rituálém, ami meditálásból és naplózásból áll (kivéve, ha korán megyek valahová).

2. Este már limitáld a használatát, legyen egy határ: nálam ez a határ este 9, amikor kikapcsolom a wifit a mobilomon. Ezután már inkább olvasok, megtervezem a következő napom, naplót írok, meditálok, lezuhanyzom és ilyenek. Van, amikor pl. benne vagyok egy blog poszt írásában vagy hogy tanulnom kell és ahhoz van szükségem internetre — ilyenkor módosulhat a szabály, de nagyrészt igyekszem magam ehhez tartani.

3. Alkoss feltétel(eke)t a közösségi média használatát illetően: számomra ez az, amit már a bevezetőben is említettem — alkoss, mielőtt fogyasztasz. Tehát hogy napi átlagban többet alkossak tartalmat, minthogy passzívan fogyasszam azt. Egy másik feltétel lehet az, hogy hány órát/percet engedélyezel magadnak közösségi média felületeken tölteni.

photo-1495791153954-705fa8c56eec

4. Válassz ki egy konkrét időpontot, amit erre szánsz: ha már tudod mennyi időt szánsz rá egy nap, ütemezz be egy (vagy több) időpontot, amikor #guiltfree böngészhetsz. Hogy véletlenül se lépd át a kitűzött célt, minden alkalommal állíts be időmérőt.

5. Kapcsold ki az értesítéseket a mobilodon: ez megakadályozza azt, hogy minden egyes rezzenésre érte kapj.

6. Hasznos applikációk, hogy ellenálj a kísértésnek: én most kezdtem használni a Cold Turkey-t (asztali gépen is használható), ami blokkolja azokat az oldalakat, amiket nem akarsz látogatni az általad beállított ideig. További applikációk ugyanerre a célra: Focus, FocalFilter, Freedom, SelfControl. Egy másik hasznos applikáció a RescueTime, ami nyomon követi mennyi időt töltesz bizonyos oldalakon, illetve összességében a neten. Ha a négyes pont (csak konkrét időpontokban engedélyezni a KM használatát) számodra elsőre túl radikális, akkor ezzel érdemesebb kezdeni.

7. Helyettesítsd a tevékenységet egy másikkal: amikor érzed azt a szinte ösztönös ingert, hogy a telefonod után nyúlj és szétnézz Facebook-on vagy Instagram-on, miközben tudod, hogy semmi nyomós okod nincs rá, legyen inkább egy könyv mindig a közeledben (legalábbis én ezt alkalmazom, de lehet ez a gitárod is, vagy akármi, amit szívesen csinálsz és kézközelbe tudod helyezni. A könyvnek az a nagy előnye, hogy utazás, illetve várakozás közben is nálad lehet. Ha nem szeretsz olvasni, lehet ez egy podcast vagy hangoskönyv is. Légy kreatív.) Nyilván az olvasás is prokrasztináció, amikor fontosabb dolgaid vannak, de én úgy fogom fel, hogy ez legalább hasznosabb töltése az időnek.

8. Tarts egy közösségi média-mentes napot: ez egy olyan szokás, amit az új év alkalmával vezettem be. Ennek lehetőleg telefon és laptop-mentes napnak is kell lennie — kíváncsi vagyok, mennyire lesz kivitelezhető, ugyanis az utóbbi időben elsősorban laptopon írok. De mindenesetre ez a cél. Mivel nem akartam azonnal magasra tenni a lécet (bébi-lépések, bébi-lépések…), ezért havi egy ilyen napot akarok beiktatni, később viszont lehet, hogy gyakoribbá teszem. Mit szóltok, ti is beszálltok a social media detoxba? 🙂

unplug-1.jpg

 

You may also like...

0 Comments

  1. Te mindig jól összeszed.
    Pontosan a leírtakat kezdtem el magamtól idén. Én wifit kikapcsolom és pont.
    Idei évben 1-teljes hetet terveztek szm nélkül, nyári nyaralás idejére. Addig meg órák off naponta szépen .

  2. […] e-mail, semmi Instagram és a többi) — ezek csak elvonják a figyelmed. Ha ez nehezen megy, ebben a bejegyzésemben arról a 8 stratégiáról írtam, amik nekem segítettek limitálni a közösségi médián […]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.