Kreativitás Önfejlesztés

4+1 tanács kreatív életre szabott prioritás-rendszer kialakításához

Az év vége közeledtével sok mindent átértékelünk. Számomra az egyik ilyen dolog az, hogy vajon jó-e az a módszer, amellyel az időmet osztom be és a prioritásaimat határozom meg? Ugyanis ha jó lenne, akkor nem érezném azt, hogy sokszor kimaradnak a számomra legfontosabb dolgok: a kreatív munka, az írás, a meditálás, az alkotás, illetve azok a dolgok, amiket a fizikai és mentális jólétemért teszek. Hiába írok to-do listákat, sőt, sokszor hiába kötöm az adott feladatokat konkrét időpontokhoz, valami nem stimmel.. Az igazán fontos dolgok —amik a nap végén számítanak— túl sokszor elvégezetlenül maradnak, vagy csak nem jut annyi időm rá, amennyit szeretnék. Ezért úgy döntöttem, ideje újradefiniálnom a prioritásaim és azok szerepét a mindennapjaimban.

Tarts velem, ha úgy érzed, sosem fér bele minden 24 órába, vagy sokkal inkább: ha úgy érzed, hogy nem fér bele mindig az, ami —a lelked mélyén— igazán fontos.

1. SÜRGŐS vs. FONTOS: nem mindegy

Steven Pressfield a The War of Art c. könyvében mutatta be zseniális Prioritás Alepelvét (The Priority Principle):

A Prioritás Alapelve a következő: (a) meg kell tudnod különböztetni, hogy mi sürgős és mi fontos (b) azt kell először csinálnod, ami fontos.

Erre csak annyit tudok mondani: Ámen. Na jó, természetesen nem csak ennyit. Ha bármi jelentőset akarsz véghezvinni, ha van egy fontos célod, egy  fontos missziód, akkor dolgozz azon először, a sürgőset pedig halaszd későbbre — sok esetben az is ugyanúgy megvár, mint a kreatív munkád, a céljaidon való dolgozásami elhalasztás miatt csak sokára, vagy sok esetben sosem készül el.

  • De mi is a FONTOS számodra? Valljuk be, a fontos fogalma elég relatív. Mik a fontos dolgok? Visszaírni minden emailre? Vagy dolgozni a könyveden, blogodon, festményeden? Lehet, hogy válaszolni az emailekre és üzenetekre valóban fontos, de ha a kreatív munkával állítod egy mérlegre, gyorsan eltörpül a jelentősége, nem? Hosszútávon melyik visz közelebb a céljaidhoz?

photo-1484480974693-6ca0a78fb36b

Szóval mi a fontos és mi a sürgős? Tisztázzuk:

  • FONTOS: a kreatív munkád, legyen az írás, blog vezetése, festés, zenélés, fényképezés vagy bármi más. Azok a dolgok, amik közelebb visznek a céljaidhoz, amik előbbre visznek az életedben (tehát nem feltétlenül valami kreatív, de én elsősorban arra fókuszálok ebben a bejegyzésben).
  • SÜRGŐS: minden más.

Miért vagyunk hajlamosak ezeket a fontos dolgokat a lista végére szorítani, vagy “majd holnap elkezdeni”? Ha saját magamból indulok ki, akkor azért, mert a  kreatív munka (tehát nálam az írás – mind a kreatív írás és a tartalomgyártás) NEM MÉRHETŐ. Nem tudom meghatározni előre, hogy meddig tart egy blog bejegyzést megírni, hisz ez nagyon sok dologtól függ, ahogyan azt sem, hogy ha leülök írni, mennyi idő alatt írok meg tegyük fel 2 oldalt, vagy 1000 karaktert. Ez változó. Van amikor igazi flow-ban vagy, máskor meg hosszas ideig bámulod az üres papírt/képernyőt, mielőtt nagy nehezen kipréselnél magadból egy mondatot. Egy biztos: ez a folyamat minden esetben időigényes. Hajlamosak vagyunk azokat a dolgokat, amik nem mérhetőek, amik hosszadalmasak és nem egyszerűek, a mérhető és viszonylag könnyű, nem sok gondolkodást igénylő feladatok mögé szorítani —  ugyanis a produktivitást mennyiségben, nem haladásban mérjük; de ezt még később kifejtem bővebben.

#feladat: Miután megírtad a következő napi vagy aznapi tennivalóid listáját, jelöld meg mindegyik pontot F vagy S betűvel (azaz hogy melyek fontosak és melyek sürgősek). A fontos tételek kerüljenek a lista élére.

08fd61d20ca2044f21b07f01c7d89b2c
Source: randomolive.com

 

2. Szűrd ki a ál-sürgős eseteket 

A közösségi média (Facebook, Instagram, stb.) csekkolása szintén a sürgős kategóriába tartozik. Ha minden kis rezgésre, értesítésre azonnal a telefonod után kapsz és reagálsz is arra, a produktivitásod és a figyelmed jelentősen csökken a dolog felé, amin épp dolgozol. Szerintem nem túlzás kijelenteni, hogy ez az egyik legnagyobb gátoló tényező abban, hogy bármit is zavartalanul véghezvigyünk. Ezért is tedd meg magadnak azt a szívességet, hogy amikor a kreatív munkádon (vagy bármi jelentősön) dolgozol, kapcsold ki a wifit a mobilodon, vagy csak halkítsd le azt.

SZABÁLY: Attól még, hogy jelez, nem kell azonnal megnézned. Mint tudjuk, legtöbb esetben úgysincs szó semmilyen halaszthatatlan dologról; semmi sem történik, ha később reagálsz egy üzenetre vagy kommentre…

3. Definiáld a produktivitást

Manapság egyre nagyobb hangsúly  van a produktivitáson és a hatékonyságon: valamiért az az elképzelésünk, hogy minél több pontot húzunk ki a to-do listánkról egy nap, annál produktívabbak vagyunk. Én is így éreztem, ezért került teljesen mostanáig a lista élére egy csomó olyan apró dolog, ami viszonylag gyorsan elvégezhető, viszont a “nagy” dolgokra, mint az írásra, sokszor nem jutott idő, mert —ahogy azt már említettem— annak időtartamát nem feltétlen tudom előre meghatározni. Megírni egy blog bejegyzést sokkal lassabb procedúra, mint pl. elkészíteni egy angol órát (korrepetálok), vagy mint valamilyen manuális dolgot elvégezni (pl. kitakarítani, rendet rakni).

#askyourself: Számodra miben nyilvánul meg a produktivitás? Sok, de apró és (néhány esetben) jelentéktelen dolgot véghezvinni egy nap (ezek dolgok, amiket el KELL végeznünk, mert senki sem fogja megcsinálni helyettünk vagy valamiféle szükségesség, kötelesség), vagy dolgozni életed munkáján, a kreatív projekteken, amik garantálják azt, hogy haladj a célod felé? (Még akkor is, ha látszólag csak bébi-lépésekkel.) Egy másik kérdés, ami segíthet a produktivitás definiálásában: melyik verziónál érzed azt esténként, hogy elégedett vagy a napoddal?

4. Készíts to-do prioritás listát

Ebben a videóban Mel Robbins mutatja be prioritás-technikáját, amit imádtam és amelynek egész biztosan hasznát veszem a továbbiakban. A lényeg: az a különbség a tennivaló- és a prioritás-lista között, hogy utóbbinál minden napra EGY dolgot írsz fel — a legfontosabb dolgot, amit meg kell tenned; nem másnak, hanem magadnak, magadért (ez többnyire valami nagy dolog/cél).

> Ezt követi a MIÉRTmiért fontosabb ez az egy feladat, mint a többi? Ez azért is kulcsfontosságú, mert ha véletlenül azon kapod magad, hogy nincs kedved hozzá, nem szeretnéd ezt csinálni, arra az esetre ott lesz előtted az emlékeztető, hogy miért is olyan fontos ez számodra.

> Majd írj fel 2 pontot, amit az adott napon tudsz tenni ennek a célnak az érdekében: ha csak lehet, ezzel kezdd a napot, ezek legyenek a legfontosabb tennivalóid. Természetesen lehet, hogy erre nem lesz lehetőséged minden nap, de amikor csak lehet, tégy így.

> Majd ezt követi a 3. pont, ami pedig minden, ami sürgős: azaz minden más elintéznivaló (emailek, takarítás, mosás, találkozók, stb.)

+ 1: Adj magadnak engedélyt arra, hogy (ideiglenesen) “várólistára” kerüljenek azok a teendők, amik nem fontosak & amelyeknél nem történik semmi akkor, ha hetekkel, vagy akár hónapokkal később kerül rájuk sor. Mindjárt könnyebbnek fog tűnni az a láthatatlan, de rendkívül frusztráló súly a válladon!

ab381534e68e15675c6e9bad11c8a5f6
Source: amytangerine.com

Ha kipróbáltátok valamelyik módszert, osszátok meg velem kommentben a véleményeket & tapasztalatokat! Kíváncsian várom őket! 🙂

You may also like...

0 Comments

  1. Egy újabb cikk, ami bővítette ismereteimet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.